kleine fabriek inspireert weer

Ik besloot niet op maandag maar op zondag naar de kleine fabriek te gaan, en dat bleek achteraf een goede keuze! Het was volgens de berichten wel een drukkere beursdag dan de maandag, maar de reis er naar toe en het parkeren ging supervlot. Deze bruisende beurs is het walhalla in Nederland voor mensen in baby- en kinderkleding en home & gift artikelen en trekt ook internationaal steeds meer publiek.

Na de registratie bij de entree in zwart/witte setting en ontvangst door studentes met Nerd-brillen, nam ik de roltrap richting perskamer. Ik liep langs inspirerende wandkasten met de hipste accessoires, keurig op kleur geëtaleerd, en een jongensband zorgde voor een vrolijke noot. Met mijn beurskoffer gevuld met folders en persmappen bewoog ik me richting beursvloer om relaties te spreken en nieuwtjes te spotten. Een greep uit wat ik allemaal zag tijdens mijn speurtocht: edelstenen wieghangers, veel haaksels en breisels in kleding en accessoires (wat dacht je van een immens grote gehaakte tomaat als poef?) en bomen en beesten van behang in pakketvorm om een baby- of kinderkamerwand mee op te pimpen, niet helemaal nieuw, maar wordt nu toch wel een trend. Hang er een vogelhuisje in of plak er een uil of hertje bij en klaar is je zelf gemaakte babykamerwand! Ik heb ook opvallend veel rompertjes gezien bedrukt met fraaie grafische prints en sommige zelfs verantwoord ‘eco made’. Ook bijzonder: cadeaupakketjes om de creativiteit van kinderen te stimuleren. Je geeft een ‘naakte’ pop, klok of brievenbus die je kind dan zelf moet decoreren met stof, stempels of wol….

EU verbiedt Bisfenol A in babyflessen

De kogel is door de kerk; de Europese Commissie heeft besloten dat er met ingang van 1 juni 2011 geen Bisfenol A meer in babyflessen verwerkt mag worden! De Commissie stelt dat Bisfenol A een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling en het immuunsysteem van jonge kinderen.

Wat is Bisfenol A precies? In polycarbonaat komt een kleine hoeveelheid van de chemische stof Bisfenol A voor. Bisfenol A is een belangrijke bouwsteen voor het maken van polycarbonaat, een harde, doorzichtige plasticsoort die wordt gebruikt in de verpakkingsindustrie voor bijvoorbeeld water- en frisdrankflessen, CD’s en DVD’s en ook voor zuigflessen voor baby’s. Milieudeskundigen beweren al jaren dat deze stof, zelfs in geringe hoeveelheid, schadelijk kan zijn voor jonge kinderen; het is een hormoonverstorende stof die de hersenontwikkeling kan stagneren.

Canada, al sinds 2008 actief bezig met dit probleem, is het eerste land dat BPA op de lijst van giftige stoffen heeft gezet. In Amerika vinden nog steeds heftige discussies plaats over het wel of niet verbieden van deze stof en enkele staten hebben al een verbod afgekondigd. Wall Mart besloot al eerder alle BPA flesjes uit de schappen te halen. Denemarken en Frankrijk besloten niet af te wachten op Europese beslissingen en hebben dit chemische stofje te verbannen uit hun babyflesjes.   

Tot mijn verbazing bleef het in Nederland, op een enkel krantberichtje na, erg stil na de overzeese berichtgevingen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit, deze heeft na een onderzoek in voorjaar 2009 geconstateerd dat de hoeveelheid Bisfenol A binnen de toegestane normen ligt.

Maar toxicologen en de Amerikaanse FDA (Amerikaanse federatie gezondheidsautoriteit) zijn het tot nu toe eens: de stof doet wel iets hormonaals in het lichaam. En juist in de zuigelingentijd krijgen kinderen het meeste Bisphenol A binnen, tien tot twintig maal meer dan een baby aan de borst.

Mijn kinderen zijn na de borstvoedingstijd groot geworden met deze bewuste flessen, maar als ik nu zou moeten kiezen, dan koos ik voor zeker en dus voor Bisfenol A vrij.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nMJUeGp4OsI]

Genomineerden bekend Baby Innovation Award

Altijd weer spannend de verkiezingstijd. En dan heb ik het niet over de politiek, maar over de verkiezing in onze eigen branche; de Baby Innovation Award! Er is dit jaar veel gebeurd, de oude naam ‘ Best Baby & Infant Product’ is ingeruild voor de  nieuwe: Baby Innovation Award. Voorheen was de verkiezing vooral een aangelegenheid van de vakjury, dit jaar nomineert de vakjury en mag de consument bepalen wie de winnaar in elke categorie wordt. Naast lancering van de nieuwe verkiezingswebsite www.babyinnovationaward.nl, is ook de samenwerking met de Negenmaandenbeurs nieuw. Daar zijn straks alle genomineerde producten te bewonderen en worden de winnaars op een speciale persbijeenkomst bekendgemaakt.

De dag des oordeels ligt inmiddels achter ons, voor deze dag hebben we ons één dag opgesloten in een hotel, met koffie, thee, frisdrank en versnaperingen. De ochtend was ingepland voor demonstraties van zeer technische producten. Dat scheelt de jury namelijk veel geworstel zoals het in- en uitklappen van kinderwagens of het stoeien met de bedieningsknoppen van een babyfoon. Na de lunch startte het echte werk. Alle producten passeerden de revue, werden bekeken, uitgeprobeerd en vanuit diverse invalshoeken besproken. Aan het einde van de dag waren er 17 prachtige producten geselecteerd, allemaal hartstikke innovatief. Zoals de gebruiksvriendelijke BabyZen kinderwagen met veiligheidslicht op het voorwiel en multifunctionele reiswieg, of het loophulpmiddel Niniwalker voor ouders en dreumesen, bedacht door een vader met rugpijn, de fraai vormgegeven wipstoel Nuna die niet op en neer maar als een blaadje heen en weer beweegt en het speelmeubel Tumbling Animal Olifant waarmee kinderen kunnen spelen en schommelen. Met twee volgepropte auto’s reden we aan het einde van de dag met alle producten weer naar kantoor en nu staan ze hier op de redactie, in afwachting van de Negenmaandenbeurs, waar ze straks kunnen pronken. De site babyinnovationaward.nl staat in de startblokken met een prachtige Galerij van Genomineerden met foto’s en filmpjes en natuurlijk de online stemmogelijkheid met  beveiligde stemprocedure. Wie o wie wint straks de trofee per categorie?

De gevaren van té veel té vaak in babystoeltjes zitten

Baby’s moeten meer vrijheid krijgen om te bewegen, zo heb ik al eerder bericht in mijn blog. Ze liggen te vaak vast en gefixeerd in autostoeltjes, wipstoeltjes, nestjes van compacte kinderwagens en eetstoelen. Baby’s van vandaag moeten zich aanpassen aan het drukke en mobiele leven van hun ouders. Daarnaast is er bij ouders een grote angst voor buikligging ontstaan. Baby’s worden dan al vaak in een stoeltje gezet. Maar in een stoeltje kan een kleine baby zich nauwelijks bewegen, deze zakt door de zwaartekracht nog verder onderuit met als gevolg een asymmetrische houding. De toename in scheve koppies heeft dus niet alleen te maken met de voorgeschreven rugligging om het risico op wiegendood te verkleinen! Op lange termijn kan het zelfs kaak- gehoorklachten en scheelzien veroorzaken en een te lange fixatie kan een vertragend effect hebben op de ontwikkeling van de hoofd- en rompbalans. Dit uit zich in een onhandige motoriek, zoals niet goed kunnen schrijven, moeilijk een bal gooien en vangen en niet goed kunnen lopen.

Dit heeft kinderfysiotherapeute Tineke van Westerop mij allemaal verteld. Een andere deskundige die columns voor ons schrijft en mij al jaren op deze trend wijst is Brecht Daams. Zij stelt: bij het ontwerpen van producten wordt er onvoldoende rekening gehouden met de ontwikkeling van het kind. Met zijn drieën zijn we op dit moment druk bezig met een plan hoe we hier meer ruchtbaarheid aan kunnen geven, want het is broodnodig. Toen ik laatst bij het Beste Idee van Nederland twee moeders een autostoeltje op wielen en een trekbeugel zag presenteren, was voor mij de maat vol. Alsof je je kind als een koffer achter je aan kunt trekken… Het is tijd voor actie!

92% webshoppers leest reviews

Net een leuk bericht gekregen van Twinkle.

Negen op de tien Amerikanen leest reviews van andere klanten voordat ze een online aankoop doen! Het lezen van klantbeoordelingen heeft dus bijna altijd invloed op het besluit wel of niet te kopen. Dat is goed nieuws voor sites zoals BabyStuf.nl waar behalve veel content ook honderden meningen zijn te lezen. Onderzoeksbureau ChannelAdvisor deed onderzoek onder 300 webconsumenten en vond de bevindingen schokkend. Ik niet, het bevestigt alleen maar mijn vermoedens dat klantenbeoordelingen altijd invloed hebben op de koopbereidheid. Juist in onze markt van baby- en kinderproducten zijn mensen hongerig naar informatie en gevoelig voor de meningen van anderen. We hebben zelf een keer een online onderzoek gedaan onder honderden consumenten en wat bleek? Adviezen van familie en vrienden zijn voor jonge en aanstaande ouders veel belangrijker dan de adviezen van kraamzorg, verloskundigen en consultatiebureaus…..